Inflator do opon to podstawowe wyposażenie warsztatu wulkanizacyjnego. Metoda uderzeniowa pompowania ogumienia w różnych rodzajach pojazdów przyśpiesza pracę mechaników i umożliwia sprawną stabilizację opony na feldze. W jaki sposób dopasować jakościowy inflator i na jakich parametrach skupić uwagę przed zakupem?
Najważniejsze cechy inflatorów spotykane na rynku motoryzacyjnym
Najlepiej postawić na urządzenie z pojemnym i przede wszystkim poręcznym zbiornikiem. Inflatory różnią się nieco budową, a najbardziej efektywne modele trzyma się blisko biodra, praktycznie pod pachą, a taka pozycja umożliwia szybką obsługę opon w warsztacie. Inflator powinien pompować każdy rodzaj ogumienia, w tym o niskim profilu. Urządzenie działa na zasadzie szybkiego przepływu powietrza, dlatego kontrola strumienia to kolejny, ważny czynnik zakupowy. Zbiornik posiada odpowiedni zawór umożliwiający zachowanie maksymalnych zasad bezpieczeństwa. Mechanik, który pracuje z inflatorem musi zwrócić uwagę na właściwą technikę pompowania. Chodzi o przystawienie strumienia do szczeliny występującej pomiędzy oponą, a strukturą felgi. Warto przetestować końcówkę sprzętu, szczególnie pod kątem wytrzymałości. Opona częściowo napompowana inflatorem wymaga skontrolowania ciśnienia przed montażem.
Jak dobrze podejść do analizy parametrów?
- mechanik powinien dopasować pod siebie wielkość zbiornika w celu uniknięcia przeciążenia,
- dobrze umieszczony spust w inflatorze przyśpiesza pracę z ogumieniem,
- warto inwestować w urządzenia stabilne, z dodatkowymi uchwytami, trzymane blisko biodra dla zwiększenia bezpieczeństwa,
- warsztat musi od czasu do czasu ocenić szczelność zbiorników i trzymanie właściwego ciśnienia.
O czym jeszcze warto pamiętać przy organizacji pracy z ogumieniem?
Ważne, żeby do warsztatu wprowadzać wyłącznie urządzenia certyfikowane zgodnie z europejskimi normami. Przed użyciem inflatora należy najczęściej założyć zatyczki do uszu i okulary ochronne. Silny strumień powietrza może w pewnych warunkach odbić i spowodować rykoszet drobnych elementów. Waga inflatora w celu uzyskania komfortu nie może przekraczać 15 kg. Norma to mniej więcej 10-12 kg. Technologia poradzi sobie z pompowaniem opon motocyklowych, czy tych występujących w samochodach dostawczych, maszynach rolniczych, pojazdach ciężarowych. Trudno o lepsze uzupełnienie do serwisu wulkanizacyjnego. Ceny najprostszych urządzeń rozpoczynają się już od 200-250 złotych, ale przy profesjonalnej pracy z ogumieniem przyda się inwestycja w nieco lepsze modele w granicach 2000 złotych.
Na zakończenie
Inflator do opon to bardzo ciekawe rozwiązanie techniczne usprawniające wiele procesów w warsztacie samochodowym, szczególnie przy serwisie ogumienia w samochodach, maszynach rolniczych i budowlanych. Najtańsze modele można przetestować już w granicach 300 złotych, więc to opłacalna perspektywa. Dobry zbiornik, stabilność, certyfikacja, uchwyty, odpowiednio rozmieszczony zawór to najważniejsze parametry zakupowe w przypadku inflatora.