Nowoczesne biuro rachunkowe, szczególnie prowadzone w dużym mieście, musi podołać wielu wyzwaniom. Wysokie oczekiwania i potrzeby, szybkie tempo czy bez przerwy zmieniające się przepisy to tylko niektóre z tematów, z którymi codziennie trzeba się zmierzyć. W ostatnich latach bardzo dużo zmieniło się też w samej organizacji pracy, w coraz większym stopniu wykorzystuje się nowoczesne narzędzia, ułatwiające wykonywanie codziennych obowiązków i ograniczające ryzyko popełnienia błędów.
Także klienci inaczej podchodzą do kwestii współpracy z biurami – oczekują nie tylko pomocy na płaszczyźnie księgowej, ale szerszego wsparcia w innych obszarach.
Wszystkie te sprawy powodują, że sprawna organizacja pracy w biurze rachunkowym jest dużym wyzwaniem. Można przy tym spotkać wiele problemów, z których najczęściej spotykanymi są:
Konkurencja
Rynek usług księgowych jest mocno nasycony, szczególnie w większych miejscowościach. Duży wpływ na to miały zmiany w przepisach kilka lat temu, umożliwiające prowadzenie takiej działalności szerszej grupie przedsiębiorców. Przy obecnych rozwiązaniach komunikacyjnych przeszkodą przestaje być także odległość.
Przykładowo prowadząc swoją działalność w Katowicach można bez problemów obsługiwać klientów z całego Śląska, gdyż większość spraw można załatwić bez potrzeby bezpośredniego kontaktu. Taka duża konkurencja ma oczywiście wpływ na poziom cen. Na rynku działa sporo firm, które kuszą przede wszystkim niskimi opłatami, i na to właśnie łapią swoich klientów. Niestety przeważnie z tą niską ceną idzie też w parze kiepska jakość usług, co negatywnie wpływa na cały rynek.
Dostarczanie dokumentów przez klientów
Pomimo tego, że coraz rzadziej jest potrzeba jeżdżenia do biura księgowego z teczkami dokumentów, to nadal problemem jest ich dostarczanie przez klientów w odpowiednim terminie. Niejednokrotnie o kolejnych fakturach biura dowiadują się w dniu zapłacenia podatku czy wysłania deklaracji, a to wiąże się z dużym zamieszaniem i ryzykiem popełnienia jakiegoś błędu.
Dlatego też prowadząc biuro rachunkowe należy dokładnie ustalić wszystkie kwestie związane z terminami i sposobem przekazywania wszelkiej dokumentacji. Umożliwi to znacznie sprawniejszą obsługę, a jednocześnie umożliwi zbudowanie trwałej, opartej na obustronnym zaufaniu relacji.
Nowoczesne technologie
W dużych miejscowościach zarówno oczekiwania klientów jak i organizacja pracy wymagają użycia nowoczesnych rozwiązań technologicznych, przy pomocy których można znacząco usprawnić wszystkie procesy. Chcąc uniknąć konieczności dowożenia dokumentacji należy umożliwić klientom możliwość ich przesyłania w różny sposób – czy to za pomocą maili, skanów, czy nawet umieszczając w chmurze.
Takie narzędzia nie tylko ograniczą opóźnienia w dostarczaniu dokumentów, ale też eliminują konieczność ręcznego wprowadzania danych. Na katowickim rynku działają biura księgowe dające szerokie możliwości w tym zakresie, zajmują się kompleksowym outsourcingiem księgowym i kadrowym, a w swojej pracy wykorzystują najnowsze narzędzia i rozwiązania technologiczne.
Zakończenie współpracy
Ważną sprawą, którą koniecznie należy dokładnie określić w umowie, jest zakończenie współpracy i wydanie całej dokumentacji. Taka sytuacja zawsze może się zdarzyć i trzeba być na nią przygotowanym. W przypadku rozwiązania umowy biuro jest zobowiązane do przekazania klientowi wszystkich dokumentów, które od niego otrzymało w czasie współpracy. Powinno również dostarczyć dokumenty, które zostały przez nie wygenerowane przy świadczeniu usług, między innymi rejestry sprzedaży i zakupu oraz deklaracje podatkowe.