Nie da się ukryć, że pitch decki, czyli prezentacje inwestorskie, stwarzają start-upom okazję do tego, aby znaleźć niezbędne fundusze i w odpowiedni sposób przedstawić pomysł na biznes. Cele te mogą zostać osiągnięte wówczas, gdy pitch deck będzie dobrze przygotowany. Jak to zrobić?
Pitch deck, czyli prezentacja inwestorska dla start-upów
Najprościej można powiedzieć, że tego typu prezentacja multimedialna powinna opisywać specyfikę start-upa, czym się zajmuje, a także to, jak ma przebiegać jego rozwój. Musi zawierać ponadto przekonujące argumenty, że warto w ten biznes zainwestować pieniądze.
To jednak tylko teoria. W praktyce ogromne znaczenie ma metoda przekazania niezbędnych informacji i spełnienie kryteriów komunikacji. Z tego właśnie powodu trzeba znać obecne trendy, by zrozumieć, które pitch decki są oceniane pozytywnie i jak reagują na nie inwestorzy.
Czy storytelling w pitch deckach ma znaczenie?
Oczywiście! Co więcej, jest on wręcz kluczowy do tego, aby właściwie opowiedzieć o swoim pomyśle i zainteresować nim odbiorców. Tak zresztą wskazują badania. Prezentacja multimedialna dla start-upu musi przedstawiać konkretną historię – najlepiej w zwięzły, zrozumiały sposób.
Od dłuższego czasu odchodzi się od nudnych statystyk i przydługich raportów. Oczywiście nie oznacza to, że producenci nie oczekują pewnych dowodów na to, że prezentowany biznes ma sens. Należy jednak zaprezentować je ciekawie, z pomysłem.
Liczy się plan, czyli dobra prezentacja inwestorska
Nawet jeśli wydaje się, że start-up ma solidne podstawy, jego działalność została odpowiednio przemyślana i istnieją przesłanki ku temu, że rzeczywiście może „wypali”, wcale nie oznacza to, że inwestorzy zdecydują się zainwestować swoje pieniądze.
Ogromne znaczenie ma dla nich bowiem długoterminowe planowanie. Musisz wiedzieć, jak chcesz rozwinąć swój biznes, a także potrafić to przekazać. W tym przypadku nie może być mowy o wyborze drogi na skróty.
Atrakcyjna prezentacja danych i zwięzła forma prezentacji multimedialnej
Kolejna zasada dotyczy nie tylko pitch decków, ale ogólnie prezentacji multimedialnych. Im mniej, tym lepiej. Jeżeli zależy Ci, aby potencjalni partnerzy biznesowi byli cały czas skupieni na tym, co chcesz im pokazać, nie przesadzaj z ilością tekstu na slajdach. Znacznie lepsze okażą się krótkie podpunkty, wykresy oraz inne, graficzne formy przedstawiania kluczowych danych.
Nie przesadzaj również z długością wystąpienia. Dobry pitch deck powinien być zwięzły, zawierać jedynie najważniejsze informacje.
W tym miejscu należy podkreślić jeszcze jedną istotną rzecz. Otóż w przypadku prezentacji inwestorskiej, jak nigdzie indziej, liczy się pierwsze wrażenie. Co to oznacza? Że jeśli początkowe slajdy nie przekonają odbiorców, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie zapoznają się z pozostałymi. Żeby więc uniknąć tego typu sytuacji, dokładnie zaplanuj sam początek i zadbaj o to, aby trafiał do wyobraźni inwestorów.
Potrzebujesz dobrego pitch decka? Zgłoś się do specjalistów!
Prezentacja inwestorska jest zbyt ważna, by liczyć na przypadek lub łut szczęścia. Musi zostać dokładnie przemyślana i wykonana zgodnie z aktualnymi trendami. Jeśli więc nie czujesz się na siłach, by zrobić to własnoręcznie, możesz skorzystać z pomocy firmy specjalizującej się w przygotowywaniu prezentacji. To dobry wybór z kilku powodów. Wspomnieć trzeba przede wszystkim o tym, że:
- profesjonaliści doskonale wiedzą, jak powinny wyglądać slajdy, które przemówią do inwestorów,
- usługi tego typu stwarzają doskonałą okazję, aby przedstawić pomysł na biznes w sposób maksymalnie przekonujący,
- możesz liczyć na dostęp do nowoczesnych narzędzi i programów,
- jesteś w stanie przekazać wszystkie niezbędne informacje na temat start upa, co oczywiście pozwoli zaprojektować odpowiednią prezentację,
- otrzymasz szereg przydatnych wskazówek, które pomogą Ci właściwie poprowadzić całe przemówienie.
Dzięki pomocy profesjonalistów Twój pitch deck nie tylko nabierze należytych kształtów, ale też okaże się zgodny z obecnymi trendami. To dobry przepis na sukces.