Marketing wirusowy w czasie pojawienia się social media staje coraz bardziej ważnym instrumentem dla rozprzestrzenienia informacji wśród użytkowników. Taki marketing polega na tym, że treści o produktach lub usługach bezpłatnie udostępniają użytkownicy w Internecie, po czym one stają się wirusowymi.
Niestety, przy wykorzystaniu tej metody firmy nie zawsze osiągają sukces. Istnieje wiele przypadków, kiedy firma była krytykowana przez społeczność i traciła zainteresowanie klientów. Jednak to nie znaczy, że firmy nadal nie próbują używać takich technik, aby przekazać informacje do większego grona odbiorców bez zbędnych kosztów. W tym momencie najbardziej korzystnymi narzędziami dla marketingu wirusowego są Tik Tok, Instagram i Youtube, gdzie ludzie często tworzą różne challenge, które mogą promować określone produkty. Właśnie w taki sposób inni użytkownicy również będą chcieli kupić te rzeczy.
Sukcesy marketingu wirusowego
ALS “Ice Bucket Challenge”
Inicjatywa charytatywna, która zyskała miliony wyświetleń w mediach społecznościowych, polegała na wylewaniu zimnej wody na siebie. Kampania otrzymała ogromną popularność i zyskała miliony dolarów na badania nad stwardnieniem zanikowym bocznym, dzięki uczestnictwu milionów użytkowników.
Coca Cola “Share a Coke”
Coca Cola przeprowadziła kampanię, polegającą na personalizacji etykiet, dodając imiona i inne ciekawe słowa. Konsumentom bardzo się spodobała akcja, więc zaczęli robić zdjęcia z Coca Colą i rozprzestrzeniać je na swoich social media. Firma uzyskała pozytywne wyniki sprzedażowe i jeszcze większą rozpoznawalność na świecie.
Always “#Like a girl”
Kampania, która wzbudziła społeczność w 2014 roku, polegała na tym, żeby zmienić definicje frazy “jak dziewczynka”. Firma Always stworzyła filmiki, gdzie osoby dorosłe i dzieci odpowiadali na pytanie “jak robi konkretne rzeczy dziewczynka”. Starsze kobiety i mężczyźni wypowiadali się typowo na ten temat, ale najmłodsze bohaterki filmików pokazały, że słabość kobiet to tylko stereotyp, bo robić coś “like a girl” to znaczy dać z siebie wszystko. Filmiki zyskały ponad 1 mln wyświetleń, zwiększając rozpoznawalność marki. Firma natomiast została nagrodzona na festiwalu reklamowym w Cannes.
Porażki marketingu wirusowego
Pepsi “Reklama z Kendall Jenner”
Reklama pokazywała jak Kendall Jenner rozwiązuje problemy osób protestujących, podając im puszkę Pepsi. Jednak odbiorcy skrytykowali tę reklamę za traktowanie ważnych ruchów społecznych w tak infantylny sposób. Skutkiem było wycofanie reklamy, negatywne opinii odbiorców i przeprosiny od firmy.
H&M “Sweater Controversy”
Firma opublikowała zdjęcia reklamowe różnych bluz z napisami i jedno z nich wywołało bardzo negatywną reakcję społecznościową. Na zdjęciu był ciemnoskóry chłopczyk, na którym była bluza z napisem “najfajniejsza małpka w dżungli”. Informacja o tym rozprzestrzeniła się i firma została oskarżona o rasizm. Marka H&M musiała przeprosić i wycofać kolekcję, ponosząc straty finansowe.
NIVEA “White is purity”
Kampania reklamowa pod hasłem “biel to czystość” została wprowadzona w Krajach Bliskiego Wschodu i stała się viralową, ale nie z powodu jej atrakcyjności. Kampania wywołała oburzenie wśród tamtejszej społeczności i została uznana za rasistowską. Firma otrzymała dużo krytyki pod swoim adresem, a ludzi organizowali bojkoty. Zaszkodziło to wizerunkowi firmy i jej dalszym działaniam na rynku.
Wszystkie powyższe przykłady pokazują siłę społeczności w social mediach i jak marketing wirusowy może stać się zarówno ogromnym sukcesem dla firmy, jak i porażką. Tworzenie treści marketingowych na skalę globalną zawsze musi uwzględniać kontekst społeczny, kulturowy i emocjonalny.
Marketing wirusowy opiera się na reakcji społeczności, jaką czasami trudno przewidzieć. Dlatego tworząc kampanie, firma może narazić siebie na krytykę i negatywny odbiór. Powyższe przykłady jasno wskazują, jak prawidłowo i skutecznie wykorzystywać reakcje odbiorców i pomóc firmie zwiększyć rozpoznawalność marki.
źródło: OneTrend Agencja Interaktywna