Co to jest aromamarketing?
Aromamarketing – inaczej określany jako marketing zapachowy – to nic innego, jak jeden z chwytów marketingowych polegających na aromatyzowaniu pomieszczeń, w której funkcjonuje firma. To działanie marketingowe, które angażuje i wpływa na zmysł węchu naszych klientów. Założeniem aromamarketingu jest zwiększenie zainteresowania klienta daną marką i produktem przy pomocy stosowania określonej woni. Taki rodzaj marketingu obecnie jest bardzo często stosowany, a sympatię zyskał dzięki dyskretnemu i nieświadomemu oddziaływaniu na klientów.
Jakie korzyści płyną z aromamarketingu?
Stosowanie tego rodzaju marketingu bez wątpienia przyczynia się do pogłębienia relacji z klientami, w tym zbudowaniu dobrego wizerunku samej firmy, jak i oferowanych produktów. Wpływanie na obecnych i potencjalnych klientów za pomocą kojarzenia marki z danym zapachem przyczynia się do zbudowania pozytywnych emocji, które z kolei prowadzą u klienta chęć przybywania w takim miejscu oraz nabycia konkretnego produktu lub skorzystania z danej usługi. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż zapach odgrywa istotną rolę podczas dokonywania bezpośredniego zakupu lub korzystania w pełni z usługi. Aromamarketing niesie ze sobą duży potencjał, który w znaczniej może przyczynić się do osiągnięcia danego celu lub sukcesu. Stosując tą formę marketingu, możemy spodziewać się:
- zwiększenia poziomu sprzedaży oferowanych przez firmę produktów, gdyż zapach pomaga w dokonaniu decyzji o zakupie,
- zmniejszenia się poziomu stresu, zdenerwowania wśród klientów, a tym samym przyczynienie się większej swobody i poczucia spokoju, relaksu
- zmniejszenia lub zniwelowania irytacji z powodu powstałej kolejki przy przymierzalni czy też kasie,
- w pomieszczeniach, w których funkcjonuje firma poprawia się jakość powietrza, klienci reagują z przyjemnością i zadowoleniem na ładny czy też przyjemny dla ich zmysłów zapach,
- klienci częściej i dłużej spędzają czas w pomieszczeniach, w których stosuje się aromamarketing, co w efekcie skutkuje zwiększeniem prawdopodobieństwa dokonania zakupów przez konsumentów,
- produkt, który pachnie ładnie jednocześnie wydaje się dla potencjalnego klienta droższy niż jest w rzeczywistości, w związku z czym skłania klienta do jego kupienia, lub w przypadku wysokiej ceny nie budzi zdziwienia wśród konsumentów, gdyż kojarzy się z wysoką jakością,
- przyczynia się do stworzenia przyjaznego wizerunku firmy – samo miejsce prowadzenia działalności wydaje się atrakcyjne i przyjemne,
Jednakże, aby stosowanie aromamarketingu przyniosło oczekiwane korzyści, należy również pamiętać o odpowiednim dobraniu zapachu do rodzaju prowadzenia działalności gospodarczej. Niewłaściwa lub zbyt intensywna woń zamiast przyciągać konsumentów, może ich nie odstraszyć.
Właściwie nie ma ograniczeń w tym zakresie i każda branża może zastosować marketing zapachowy. Dlaczego? Gdyż kompozycja odpowiednio dobranych aromatów, która będzie kompatybilna z rodzajem prowadzonej przez nas działalności gospodarczej przyczyni się do zwiększenia poziomu rozpoznawalności firmy, a tym samym przyczyni się do wzrostu ilości klientów i wyników sprzedaży. Dodatkowo jest to atrakcyjna forma marketingu niewymagająca dużych nakładów finansowanych, a więc dostępna dla każdego.
Inspiracja: Aromaemka.pl – Aromatyzacja pomieszczeń.