Komediowo.pl

Dieta ketogeniczna w cukrzycy typu 1

Cukrzyca typu 1

Cukrzyca typu 1 to wbrew pozorom nie choroba wynikająca z nadmiaru spożywanego cukru w najczystszej postaci – słodyczy. Nie wynika to także ze zbyt małej ilości ruchu, w przeciwieństwie do cukrzycy typu 2. Typ 1 to schorzenie, które przychodzi niezależnie od tego czy chcemy czy nie. Zdarza się, że dziedziczymy ją po rodzicach, a czasem przytrafia nam się w wieku nastoletnim.

Przyczyną jest niewłaściwa praca trzustki, która wydziela niewiele lub nie wydziela insuliny w ogóle. Insulina jako jeden z najważniejszych hormonów w naszym organizmie reguluje poziom cukru we krwi nie dopuszczając do jego nadmiernego wzrostu, ale także do gwałtownych wahań. Jej brak przez cukrzyków uzupełniany jest poprzez podskórne podawanie analogów insuliny.

Aby zachować równowagę insulinową ważna jest także dieta, a właściwie sposób odżywiania chorych. W tym pomóc może dieta ketogeniczna. Jej założeniem jest ograniczenie spożywania węglowodanów na rzecz tłuszczów i białek, dzięki czemu organizm zaczyna wytwarzać ciała ketogeniczne, które zamiast glukozy staje się głównym źródłem energii dla organizmu.

Zielone światło dla tłuszczu

Dla każdego ważne jest zachowanie równowagi pomiędzy poszczególnymi składnikami pokarmowymi, jednakże są takie rodzaje, które chociażby w cukrzycy szkodzą. Chodzi przede wszystkim o węglowodany.

Dieta ketogeniczna wyklucza spożywanie cukrów i ogranicza ich spożycie do 20-30 g/dobę (to bardzo ogólne założenia, ale najczęściej stosowane). Bilans kaloryczny zaspokaja przede wszystkim tłuszcz. Dzięki wysokiej kaloryczności – 9kcal/g pozwala na najedzenie się dużo mniejszą objętością potraw, a także na dłuższe nasycenie niż chociażby produkty czysto węglowodanowe. Dzięki dużej ilości tłuszczu spożyte cukry wchłaniają się znacznie wolniej, co dla cukrzyków jest niezwykle ważne, gdyż zapobiega nadmiernym skokom poziomu cukru.

Białko? jasne, ale… 

Nadmiar białka w wyniku glukoneogenezy zostanie w wątrobie zamieniony na cukier. Tak, tak, to niestety prawda. Na białko, szczególnie to zwierzęce cukrzycy w diecie ketogenicznej muszą uważać. Jeśli chorujesz i nie ćwiczysz intensywnie 0,8g/kg masy ciała zdecydowanie wystarczy.

Węglowodany w postaci warzyw

Tak jak wyżej wspomniałam przejście na keto wiąże się z ograniczeniem spożywanych węglowodanów. Należy pamiętać, że ~20 g to niewiele, ale jest możliwe utrzymanie takiego poziomu. Wystarczy żeby cukry pochodziły przede wszystkim z zielonych warzyw. Sałaty, ogórki, cukinia to ich idealne źródło, które w połączeniu z odrobiną tłuszczu utrzymają poziom cukru na stałym poziomie.

Co z insuliną? 

Z reguły osoby na diecie ketogeniczej zmniejszają dawki stosowanej insuliny, co wynika z praktycznie zerowych ilości dostarczanych do organizmu cukrów. Pamiętać należy jednak o glukozie pochodzącej z białka (glukoneogeneza) i o tym, że każdy jest inny. Zdarza się, że cukrzycy są w stanie całkowicie odstawić leki, ale są to dużo mniej powszechne sytuacje i przede wszystkim wymagają konsultacji z lekarzem prowadzącym.

Dieta ketogeniczna jeśli nie jest prowadzona obsesyjnie może wspaniale wspomóc prowadzenie leczenia cukrzycy typu 1, a na pewno ułatwić życie osobom chorym. Ważne jest aby wszystkie zmiany wprowadzać rozważnie i dobrze przygotować się do ich wprowadzenia. Zmiany te powinny być w przypadku osób chorych na cukrzycę zmianami na całe życie.

Powyższy artykuł ma charakter jedynie edukacyjny i nie powinien być traktowany jako substytut fachowej wiedzy lekarskiej/specjalistycznej

Related posts

4 powody, dla których warto jeść kiszonki

Najpierw kawa, potem peeling

Powysiłkowy ból kończyny górnej – wykonaj USG