Komediowo.pl

Jak samodzielnie serwisować motocykl?

Sprawny i zadbany motocykl to gwarancja bezpieczeństwa. Regularny serwis pomoże nam przedłużyć żywotność naszego pojazdu oraz zapewni jego właściwe funkcjonowanie. Jeżeli jak najlepiej o niego zadbamy, będzie służył nam przez wiele lat, dając mnóstwo radości z jazdy. O czym powinniśmy pamiętać, podczas serwisowania motocyklu?

Czynności serwisowe, które możemy wykonać samodzielnie

Jednym z podstawowych zabiegów jest kontrola i wymiana oleju oraz jego filtra. Kiedy jest na to najlepszy czas? Możemy zrobić to przed nadchodzącym sezonem, ponieważ często traci on przez okres zimowy swoje właściwości. Kolejną czynnością jest wyczyszczenie lub wymiana filtru powietrza. Aby to zrobić, musimy zastosować się do podanych na nim instrukcji. Bardzo popularne filtry papierowe możemy wyciągnąć, a następnie odkurzyć albo wytrzepać. Trzeba je jednak regularnie zastępować nowymi.

Następnie warto przyjrzeć się łańcuchowi oraz zębatkom. Jak sprawdzić ich stan? Jeżeli uda nam się odciągnąć łańcuch od tylnej zębatki na około 2 mm, oznacza to, że najlepiej będzie zastąpić go nowym. Łańcuch w większości motocyklów powinien być czyszczony i smarowany mniej więcej co 400 kilometrów lub po każdym deszczu. Do czyszczenia warto użyć specjalnych sprejów i rozprowadzić je szczotką. Aby wykonać smarowanie łańcucha sprawnie i efektywnie, możemy użyć też spreju, który pod ciśnieniem rozprowadzi smar.

Kolejną z podstawowych czynności serwisowych jest wymiana płynu chłodniczego. Aby to zrobić, musimy spuścić zużyty płyn z układu. Niestety często wymaga to zdjęcia owiewek. Przygotujmy klucz nasadowy i rękawiczki oraz co najmniej 5-litrowy pojemnik. Po odkręceniu śruby oraz zlaniu płynu, warto skorzystać z okazji i wyczyścić uszczelkę, gwint oraz główkę śruby. Następnie powoli wlewamy nowy płyn i odpalamy silnik, aby umożliwić mu rozejście się po układzie. Nie zapomnijmy również posmarować linkę sprzęgła w naszym motocyklu, co znacznie przedłuży jego żywotność. Warto to robić przynajmniej raz w roku, przy okazji innych prac konserwacyjnych.

Kiedy warto oddać motor do serwisu?

Chociaż wielu miłośników jednośladów lubi zajmować się swoim pojazdem samodzielnie, trzeba pamiętać, że nie wszystkie prace jesteśmy w stanie wykonać sami.

O ile wymiana oleju czy nasmarowanie łańcucha to prace, które wykonać łatwo, to wymiana uszczelniaczy na lagach, wymaga dużo więcej czasu i energii. Kiedy warto to zrobić? Jeżeli zauważymy smugi oleju na przednim widelcu to pewny sygnał, że uszczelniacze trzeba wymienić. W profesjonalnych serwisach Hondy ich wymiana przebiegnie sprawnie i szybko.
Warto udać się do serwisu motocyklowego również po to, aby wyregulować zawory w silniku. Błędy wykonane podczas tej czynności mogą doprowadzić do awarii, dlatego lepiej powierzyć tę pracę doświadczonemu mechanikowi.

Aby nasz motocykl był sprawny i bezpieczny, musimy pamiętać o wymianie płynu hamulcowego co 60 tysięcy kilometrów, natomiast klocki hamulcowe warto wymieniać co 40 tysięcy kilometrów lub kiedy wykazują oznaki zużycia. Są to oczywiście wartości zalecane, najwięcej jednak zależy od naszego stylu jazdy. Chociaż nie jest to zabieg skomplikowany, tak ważne elementy, jak hamulce muszą działać w naszym motorze bez zarzutu. Dlatego warto zostawić to profesjonalistom.

Innym elementem, który zawsze musi być w doskonałym stanie, jest łożysko w główce ramy. W przypadku gdy słyszymy stukanie z przodu motoru przy pokonywaniu nierówności czy też gdy pojawia się nadmierny luz, trzeba jak najszybciej wykonać wymianę łożyska. Zdecydowanie bezpieczniejszym i nierzadko tańszym rozwiązaniem jest udanie się z tym do serwisu.

Regularne przeglądy stanu technicznego motocykla są niezwykle ważne. Zwiększają żywotność pojazdu oraz potrafią zaoszczędzić nam mnóstwo czasu i pieniędzy. Nie warto jednak wykonywać wszystkich prac we własnym zakresie, szczególnie gdy nie czujemy się na siłach. Zawsze możemy oddać nasz model w dobre ręce, aby zadbali o niego profesjonaliści.

źródło: autowitolin.pl – salon Honda Warszawa

Related posts

Czy stal nierdzewna rdzewieje? Antykorozyjność stali nierdzewnej

Telefon z dużą pamięcią – czy warto?

Czym jest ładowarka teleskopowa?